Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch?

Zmena postupne prichádza.

(Zdroj: Jakub Kotian / TASR)

IT kedysi patrilo ženám. Prvou ženou v IT sa stala ešte v roku 1815 matematička Ada Lovelace, keď popísala prvý algoritmus na svete. Neskôr na ňu nadviazala matematička a dôstojníčka námorníctva Spojených štátov Grace Hopper, ktorá stála pri zrode prvých programovacích jazykov. Počas druhej svetovej vojny šestica žien vytvorila programovací jazyk pre úplne prvý elektrónkový počítač.

Čo sa teda stalo, že sa táto oblasť postupne stala mužskou a na ženy sa úplne zabudlo?

Osobnostný test, ktorý všetko zmenil

Odpoveď treba hľadať v osobnostnom teste americkej spoločnosti System Development Corporation, ktorej cieľom bolo zistiť predpoklady dobrého programátora. Dvojica psychológov William Cannon a Dallis Perry pre ňu zostavila osobnostný test zo vzorky 1600 respondentov, pričom len 186 z nich boli ženy.

Neexistuje žiaden rozdiel medzi tým, ako rýchlo dokáže veciam porozumieť žena a ako muž.

MIRKA UHNAK, MINI TECH MBA FOR WOMEN

Vyšlo im, že dobrými kódermi môžu byť osoby, ktoré majú rady hádanky, techniku alebo matematiku a taktiež tie, ktoré sa vyhýbajú osobnému kontaktu a majú asociálne cítenie. Ich zistenie, že dobrí kóderi zväčša fajčia, sú nevrlí a introverti, sa stalo novou normou a začalo žiť vlastným životom. Postupne začali vývojárske firmy najímať mužov v jednoduchom oblečení a s introvertným správaním, kvôli čomu ženy z oblasti informačných technológií takmer úplne vymizli.

Trend sa však začína meniť a počet žien v informačných technológiách stúpa. Podľa štúdie Európskej komisie pracovalo v tejto oblasti v roku 2018 9,2 percenta žien a ich počet sa naďalej zvyšuje. Ak by sa ich v digitálnom sektore angažovalo viac, pre európsku ekonomiku by to podľa štúdie Women in the Digital Age znamenalo prínos HDP vo výške 16 miliárd eur.

(zdroj: rawpixel.com)

„Pozícií v oblasti IT stále pribúda, sú rôznorodejšie a začínajú sa prelínať rôzne segmenty. Už sa od ľudí v IT nevyžaduje, aby vedeli programovať a mali vyštudovanú technickú školu, pretože potrebné vedomosti sa dajú získať aj v rôznych kurzoch a vzdelávacích programoch,“ hovorí Mirka Uhnak, vedúca programu Mini Tech MBA for Women. Ide napríklad o pozície ako tester, online marketér, alebo analytik, pri ktorých stačí dodatočné vzdelávanie. Vedieť programovať nie je podmienka a človek sa ich dokáže naučiť v akomkoľvek veku.

Mužský vs. ženský mozog

Mirka Uhnak už niekoľko rokov pomáha ženám so vzdelávaním v oblasti informačných technológií a každodenne rieši ich problémy. Neraz sa stane, že keď je žena v mužskom kolektíve sama alebo je ich zastúpenie len minimálne, môžu mať problém obhájiť si svoj názor a byť rešpektované.

Lucia Šicková je spoluzakladateľka spoločnosti Pixel Federation a matka troch detí. V minulosti riadila projekty v oblasti ľudských zdrojov pre korporátne inštitúcie, v súčasnosti pracuje na rozvojových programoch v spoločnosti Pixel Federation a snaží sa o šírenie dobrého mena hrám. (zdroj: Archív L. Šickovej)

„So ženami pracujeme nielen na tom, aby mali silné technické povedomie a pokročilé digitálne zručnosti, ale aj na tom, aby mali sebavedomie, dokázali vyjednávať, správne dávať a prijímať spätnú väzbu, mali asertívne vystupovanie a dokázali si obhájiť svoj názor,“ vysvetľuje Uhnak.

Pri mužoch sa akoby automaticky predpokladalo, že všetky zručnosti ovládajú, v prípade žien to však nenechávajú na náhodu a v programe Mini Tech MBA for Women sa ich snažia pripraviť na každú situáciu.

„Z mojej skúsenosti neexistuje žiaden rozdiel medzi tým, ako rýchlo dokáže veciam porozumieť žena a ako muž. Informačné technológie sú určené pre každého, kto chce a rád sa učí nové veci,“ hovorí Uhnak.

Jej slová potvrdzuje aj Lucia Šicková z hernej firmy Pixel Federation, ktorá pôvodne pracovala v oblasti ľudských zdrojov a k technológiám ju priviedol manžel.

(zdroj: unsplash.com)

„Muži inklinujú k digitálnym technológiám prirodzene. Hry sú zväčša dizajnované mužmi a sú pre nich prístupnejšie. Ženský aspekt nie je veľmi zohľadňovaný, kvôli čomu si k ním hľadajú cestu ťažšie. V mnohých iniciatívach, ktoré sa zameriavajú na rozvoj digitálnych zručností žien, vidím, že keď majú vytvorené podmienky a nikto si z nich nerobí žarty, môžu prosperovať rovnako dobre ako muži,“ prezrádza Šicková.

S čím zápasia ženy pri práci v IT

„Nevýhody sú viaceré, ale dá sa s tým pracovať. Niektoré ženy môžu mať tendenciu zhlukovať sa do sociálnych skupiniek, ktoré môžu pôsobiť pre mužov neprístupne. Zároveň môžu mať silnú emóciu, čo môže byť menej zrozumiteľné. Najväčšou nevýhodou pre tradične nastavené firmy však je, keď sa žena rozhodne pre rodinu a zamestnávateľovi na chvíľu vypadne,“ vymenúva Šicková.

Ženy a matky zvyknú mať silnú zodpovednosť, dokážu zohľadňovať rôznorodé názory a hľadať zrozumiteľné riešenia.

LUCIA ŠICKOVÁ, PIXEL FEDERATION

Podľa nej je však výpadok len dočasný a po návrate zvykne byť žena omnoho usporiadanejšia ako predtým. Je dobre zorganizovaná a zodpovedná, čo prinesie do tímu výrazne vyššiu kvalitu.

„Technológie sú mnohokrát odosobnené, chladné a tvrdé, čo dokážu ženy napraviť. Prinášajú uvedomenie si, že človek nie je určený len na výkon, ale je to ľudská bytosť. Ženy a matky zvyknú mať silnú zodpovednosť, dokážu zohľadňovať rôznorodé názory a hľadať zrozumiteľné riešenia, s ktorými dokážu fungovať všetky strany,“ opisuje Šicková.

V Pixel Federation dnes pracuje takmer 20 percent žien a ich počet naďalej stúpa. Šicková predpokladá, že sa zastaví niekde okolo 40 percent a ďalej sa už hýbať nebude. Rôznorodosť vývojárskych tímov však nie je len o zastúpení mužov a žien, Mirka Uhnak vníma aj ďalšie detaily.

(zdroj: unsplash.com)

„Nejde len o diverzitu pohlaví, ale treba sa pozerať aj na to, či je v tíme zastúpená aj rozdielnosť z pohľadu expertízy, veku, názorov či hodnôt,“ hovorí Uhnak.

Podľa nej je IT pre všetkých, ktorí chcú byť jeho súčasťou. Stačí vedieť pracovať s počítačom, používať bežne dostupné programy a mať angličtinu na úrovni dorozumenia sa.

„Digitálny svet stále potrebuje nové talenty a práca vie byť flexibilná, čiže dá sa fungovať aj z domu. Keď sa žena rozhodne pre rodinný život, stále môže pracovať na čiastočný úväzok alebo viesť menší projekt, vďaka čomu je návrat do pracovného života omnoho plynulejší,“ radí Uhnak.

Začína to pri deťoch. Ako ich správne viesť k digitálnym zručnostiam?

Rozhodnúť sa pre informačné technológie sa dá takmer v každom veku, netreba to však unáhliť. Deti s nimi vyrastajú už od narodenia, prenikať do ich životov by však mali kontrolovane.

„Nedá sa určiť vhodný vek dieťaťa na začatie s technológiami, ale treba mať nastavené základné pravidlá. Naše deti majú obmedzený časový limit na využívanie technológií a nemajú prístup ku všetkému,“ prezrádza Šicková.

Mirka Uhnak vedie program Mini Tech MBA for Women vytvorený pre ženy na vzdelávanie v oblasti informačných technológií. Magazín Forbes ju v roku 2019 zaradil do zoznamu 30 pod 30. (zdroj: Juraj Mráz)

Ich najstarší syn mal už v štyroch rokoch k dispozícii hry, ktoré učia princípy kódovania a v dvanástich rokoch si už dokáže programovať vlastné hry. Stále má však obmedzené, koľko času môže tráviť pred obrazovkou.

„Trikrát do týždňa chodí plávať a s deťmi navštevujeme aj výstavy, aby mali prístup k športu a umeniu. Okrem podporovania talentu dieťaťa je dôležité, aby dostávalo aj iné stimuly a nebolo príliš zamerané na jednu vec,“ hovorí Šicková.

Vhodnou vstupnou bránou k digitálnym zručnostiam sú rôzne stavebnice či systémy, ktoré deti učia pracovať, stanoviť si cieľ a myslieť systémovo. Vhodnejšie sú nástroje, ktoré ich nútia hrať sa aktívne a neponúkajú len pasívnu zábavu.

„Tablet je jednoduchý a rýchly a môže narobiť viac škody ako osohu. S tabletom dieťa stráca zmysel a priestor na učenie, ktorý sa dá dosiahnuť kontrolovaným spôsobom. Napríklad veľmi dobré sú hračky ako micro:bit, ktorý bol vyvinutý anglickou televíziou BBC a je to najjednoduchší programovateľný plošný spoj dostupný na súčasnom trhu,“ navrhuje Uhnak.

„Takéto nástroje dokážu deti absolútne nadchnúť a ukázať im, že aj samé môžu niečo naprogramovať. Deťom treba dať príležitosť zahrať sa s tým, spoznať to a rozhodnúť sa, či k tomu inklinujú viac alebo menej,“ uzatvára Uhnak.



BYŤ SMART JE COOL

Digitalizácia je tu a Slovensko sa mení. Sme však na tieto zmeny pripravení? To, ako bude vyzerať naša krajina o 20 rokov, záleží predovšetkým na novej smart generácii digitálne zručných ľudí, ktorí vyťažia z technológií maximum v prospech seba aj celej spoločnosti.

„Digitálne technológie nám vedia významne uľahčiť život. Sú všade okolo nás a umožňujú nám pracovať s informáciami. Našou úlohou je naučiť deti s nimi pracovať zmysluplne, skúmať ich, objavovať, vyjadrovať myšlienky a tvoriť,“ hovorí Dušan Švalek, riaditeľ Slovak Telekom.

V Telekome sme sa preto rozhodli urobiť všetko pre to, aby sme ich podporili a zlepšili podmienky pre ich rozvoj. Pridajte sa a vstúpte spolu s nami do sveta digitálneho vzdelávania novej generácie.

Základné a stredné školy môžu do 31. októbra 2020 požiadať o grant až do výšky 1 000 € na zabezpečenie sád micro:bitov pre modernú výučbu informatiky. V Nadačnom fonde Telekom sme na tento účel vyčlenili pre školy spolu až 250 000 €.

Všetky informácie nájdete na webe Enter.study.

ENTER micro:bit


Tento článok vám prináša Telekom.

Pravidlá pre spoluprácu medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť na tomto odkaze.